Home > Innovatie > Creatief zijn

Creatief zijn

Vandaag werd ik geïnspireerd door een gesprek op BNR nieuwsradio over leiding geven aan creativiteit om mijn eerste echt “serieuze” blog te maken. Sommige industrieën hebben alleen maar mensen in dienst die creatief moeten zijn. Denk aan de kleding industrie, de televisiewereld noem maar op. Je kunt je echter ook wel voorstellen dat ook andere bedrijven zeker wel zitten te wachten op creatievelingen ja toch? Maar goed daar wil ik het verder niet over hebben.

Ikzelf zit altijd bomvol ideeën en laat me vaak inspireren door verschillende dingen die ik om me heen zie gebeuren. Die ideeën ontstaan nooit zomaar, er zit altijd wel wat achter waardoor je ineens denkt, ja dat is een goed idee! Inspiratie helpt bij het ontwikkelen van dat idee en is nodig om het vorm te geven en af te maken. Ik ben ervan overtuigd dat ik niet een creatieveling ben die vanuit het niets met iets komt, meestal zie ik iets aardigs en voeg daar verschillende handigheden en goede dingen aan toe. Ben ik dan bezig met “beter goed gejat dan slecht bedacht?” ja dat denk ik wel, maar ik jat nooit het gehele idee en voeg er altijd wel wat van mezelf aan toe. Een beetje van mezelf dus en een beetje van maggie.

Uiteindelijk heb je dan een idee dat je in kunt zetten en ben je dus lekker creatief geweest, heb je je laten inspireren door vele dingen uit de omgeving. Je hoeft dus ook niet een genie te zijn om creatief te zijn, je ziet gewoon iets leuks, laat je inspireren door je omgeving, voegt wat toe van die inspiratie en klaar! Je moet er dus wel wat voor doen en dat is om je heen kijken naar inspirerende dingen en leer van die goede dingen door dat weer aan je idee toe te voegen om het te vervolmaken.

Het klinkt simpel maar ik ben ervan overtuigd dat het te leren is, als je er maar tijd in steekt en continu met je idee(en) bezig bent.

Nog een belangrijke toevoeging:
Van Arno Commandeur heb ik daarnaast nog wel geleerd dat je wel allemaal leuke dingen kunt doen (creatief zijn is doorgaans erg leuk!) maar het moet natuurlijk wel toegevoegde waarde hebben voor het bedrijf. Leuk creatief bezig zijn met goede ideeën wordt bij bedrijven absoluut gewaardeerd, als het maar bijdraagt aan de winstgevendheid van de onderneming. Dit geeft dan direct ook aan wat verstaan moet worden onder een goed idee. 😉

Categorieën:Innovatie
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

