Home > Informatiemanagement, Web 2.0 > Web 2.0 – pakketselectie voor individuen

Web 2.0 – pakketselectie voor individuen

[tweetmeme source=”Martijn_wessels” only_single=false https://martijnwessels.wordpress.com/2010/06/09/web-2-0-pakketselectie-voor-individuen/%5D
De hoeveelheid aan web 2.0 tools wordt iedere dag groter. Dit zijn niet alleen maar tools die iets anders kunnen dan bestaande tools, vaker kunnen deze tools hetzelfde alleen dan onder een andere naam en ze claimen allemaal dat ze het beter doen. Afwachten tot er een tool is waarvan duidelijk wordt dat deze onder vele mensen aanslaat is een mogelijkheid als je hier niet mee bezig bent, voor mij is dat echter geen optie. Ik leef web 2.0 namelijk en ik ga echt niet wachten tot er één de beste is. Ik heb op dit moment een wens en dus een tool nodig en niet pas als er één de beste is.

Vele mensen hebben het al gedaan, keuzes gemaakt tussen facebook of hyves, wordpress of blogger, en ga zo maar door. Een enkeling zie je ook wel geen keuze maken en gebruikt alles een klein beetje. Daarnaast hebben we natuurlijk ook nog de desktop applicaties die web 2.0 makkelijker maken. Zo heb ik gekozen voor tweetdeck, maar ik had net zo goed kunnen kiezen voor een andere applicatie.

Wat je je moet afvragen voor je een keuze gaat maken voor web 2.0 tools of ondersteunende applicaties is vooral: “wat wil je er mee gaan doen, wat wil je ermee bereiken”. Tijd hebben om ze allemaal bij te houden hebben alleen diegenen die de hele dag achter het internet kunnen zitten en alleen hiermee bezig zijn. Ikzelf ben niet in die positie om dat allemaal te doen, dus moet je keuzes gaan maken.

Voor een applicatie vanaf mijn desktop was het voor mij belangrijk dat het vooral twitter ondersteunde. Ik wou tweets versturen vanaf mijn desktop maar ook met gemak tweets lezen. Even op een rij welke wensen ik had:

  • tweets inbox waar ik ook tweets kan verwijderen
  • tweets versturen vanaf mijn desktop
  • makkelijk verschillende twitter accounts aansturen
  • twitterlists ondersteuning
  • Accounts inzien
  • Linkedin updates in een inbox
  • En daarnaast natuurlijk nog: Snel, simpel, overzichtelijk

Wat je dus moet bedenken voordat je begint aan een tool die je wil gebruiken voor het versturen van berichten is bedenken wat het doel is waarvoor je het wil gebruiken, ofwel wat het moet kunnen. En dat ook nog eens niet alleen nu maar ook in de toekomst.

Wat ik wil aangeven is dat we vroeger of geen keus hadden uit de middelen om onze zaken op de computer te doen of maar een zeer beperkte keus. Vaak was het ook nog eens niet gratis om een middel te gebruiken en kostte alles geld. Tegenwoordig is het aantal middelen onvoorstelbaar groot en 9 van de 10 middelen zijn ook nog eens gratis! Dat betekend dus dat je zelf een keus moet maken tussen deze middelen.

De manier waarop ik altijd een keus maak om een middel in te zetten voor mijn doel is door enkele veel gebruikte middelen (deze vind ik via google of via de mensen in mijn netwerk) uit te proberen. Ik pak er zoveel als ik kan uitproberen, dat komt meestal neer op een tool of 4 tegelijk. Als ik ze even gebruikt heb, soms al na enkele minuten, dan geeft mijn gevoel eigenlijk al aan welke ik het prettigste vind en dus welk middel ik ga gebruiken. Uiteraard betekend dit alles wel dat je vooraf al de keus hebt moeten maken voor het soort social media.

Powered by ScribeFire.

Categorieën:Informatiemanagement, Web 2.0 Tags:
  1. Nog geen reacties
  1. No trackbacks yet.

Geef een reactie

